top of page

מהו תג חניה לנכה?


רבים פונים אלינו בשאלה מהו תג חניה לנכה? מה התנאים לקבלתו? והיכן ולמי מותר להחנות עמו?

תג הנכה נועד לאפשר לרכב ולנכה או לבן משפחה/מלווה, (כגון: הורים, אחים, בעל/אישה או אפוטרופוס), את האפשרות להחנות את רכבו או את רכב המלווה (המאושר כרכב שני) במקומות החנייה המיועדים לחניית נכים ובמקרים מסוימים במקומות בהן החנייה אינה מותרת לכלי רכב.

את התו מומלץ להציג ע"י מתקן לתג נכה לרכב בצידה השמאלי של שמשת הרכב הקדמית או בתלייה בחלון צד הנהג.

מי זכאי ומהם התנאים לקבלת תו נכה לרכב?

עפ"י חוק, אדם נכה מוגדר ע"י רופא שהוסמך לאשר נכות על-פי דין אישר לאחת מאלה:

· דרגת נכותו היא 60% לפחות ותנועתו בדרכים בלי רכב עלולה לערער את מצב בריאותו.

· האדם מוגבל בהליכה וזקוק לכיסא גלגלים לצורך ניידותו.

· האדם זקוק לרכב כאמצעי תנועה ברגליו הנכות.

· עיוורים בעלי תעודת עיוור או לקוי ראייה.

· הורה או אפוטרופוס לילד נכה.

· נפגעי פעולות איבה.

התנאים הנ"ל מתייחסים הן לאזרחים והן לאנשי כוחות הביטחון (נכי צה"ל).

במקרים רבים ניתן לקבל תג חניה עבור שני כלי רכב תחת שם בעל התו, ובתנאי שיוכח ששני הרכבים משמשים להסעת הנכה ומסייעים לו לצורך ניידותו.

מהם סוגי התווים הקיימים בישראל?

· תג כחול עם סמל של כיסא גלגלים.

· תג עם סמל משולש ירוק.

· נכי צה"ל בעלי תגים המסומנים בכלנית או בכיסא גלגלים.


מהם המקרים בהן קיימת זכאות לקבלת תו נכה לרכב (לאנשים שאינם בעלי אישור נכות)?

קיימים מקרים נוספים ומחלות בהן כדאי לבדוק את תנאי הסף לקבלת תג נכה לרכב מול הביטוח הלאומי ומול בעלי מקצוע מוסמכים ואשר משפיעים על תפקודו של החולה/הנכה:

מטופלי דיאליזה, מחלות שרירים, בעלי תפקודי ריאה ירודים או מחלת ריאות כרונית, מחלות שלד, ממצאי אקו ו- EMG חריגים הפוגעים בתפקוד, סכרת, מושתלי כבד, מושתלי ריאה, מושתלי כליות, אנשים סיעודיים, בעלי מחלות נוירולוגיות, פגועי גפיים עקב פציעה, אפילפסיה, אוטיזם, אלצהיימר ומחלות פסיכיאטריות - במקרים אלו הזכאות תיבדק בוועדה עפ"י האסמכתאות הרפואיות שיימסרו.

את הבקשה יכולים להגיש מי שסובל ממחלה, מוגבלות או שילוב של מספר מחלות או מוגבלויות שבגללן הם מתקשים בהליכה, תנועותיהם מסוכנות לבריאותם או שהם מרותקים לבית, בהתאם לדוחות רפואיים עדכניים.

משרד התחבורה השיק שירות חדש עבור תג הנכה - מעכשיו ניתן לבצע פעולות שונות הקשורות לתג החניה לנכה: הגשת בקשה לתג, חידוש התג, עדכון הרכבים ועוד באופן קל ומהיר יותר וללא צורך לצאת מהבית. לאתר משרד התחבורהלחצו כאן

ניתן לצפות בסרטון ההסבר וההדרכה המצורף או ביוטיובלחצו כאן













השימוש המותר והאסור לבעלי תו חניה לנכה:

  • החוק קובע כי תג החניה הינו לשימושו האישי של הנכה בלבד השימוש בתג ורק כאשר הנכה נוהג או נוסע ברכב עם מלווה. מי שאינו מורשה ומשתמש בתג הנכה לרכב עלול להיקנס בסכום של עד 13 אלף שקל ובמקביל זכאות בעל תג הנכה לרכב עלולה להישלל.

  • יש להציג את התג ע"י הצמדתו לחלון הקדמי מצד שמאל של הרכב או בחלון הצדדי בצד הנהג, רצוי ע"י מתקן לתו נכה, באופן שיאפשר לרשויות האכיפה לראותו בבירור.

  • ניתן לרכוש נרתיק לתג החניה לנכה המותאם לתו הנכה לרכב. המתקן לתו נכה לרכב נצמד בקלות לשמשת המכונית או לחלון הצד, פשוט ונוח לשימוש ומותאם לעמידה בתנאי האקלים המשתנים.

  • מותר מחוץ לשעות הפריקה והטעינה להחנות רכב אחד בעל תג נכה באזור פריקה וטעינה ושיש בו מקומות חנייה או לפחות ממחצית ממקומות החניה הקיימים באזור זה.

  • מותר לבעלי תו חנייה לנכה להחנות במקום שאין החניה מותרת בו במקרים בהם התקיימו כל התנאים הבאים:

- לא קיים מקום וחנייה מותרת הקרוב למקום החנייה בו חנה בעל התו ו/או שלא קיים מקום חנייה המיועד לנכים ו/או שמקום זה לא היה פנוי.

- אופן החנייה אינו גורם להפרעה מוחשית וממשית לתנועה. - החנייה על המדרכה מותרת באופן בו היא אינה מפריעה וחוסמת מעבר של הולכי רגל, כיסאות גלגלים ועגלות ילדים (1.2 מטר לפחות).

- אסור להחנות רכב נכה בנתיב תחבורה ציבורית או בשטח המסומן כאי המיועד להעלאת נוסעים והורדתם (בעלי תג כחול – כיסא גלגלים, מורשים לנסוע בנתיב תחבורה ציבורית). - אסור להחנות רכב נכה בצמוד לרכב החונה באזור מסומן או אחר (חנייה כפולה). - אסור להחנות רכב נכה בכניסה לחנייה/חניון/חניית בניין או כל שטח המיועד, בין אם מסומן ובין אם שלא, לחנייה מוסדרת של כלי רכב אחרים.

- אסור להחנות רכב נכה בשטח המסומן כמעבר חצייה או בצומת ובמרחק של פחות מ 12 מטר.

- אסור להחנות רכב נכה בתחום המסומן כמקום המיועד לכוחות הצלה כגון: לוחמי אש, משטרה, אמבולנס וכוחות הביטחון.

- במקרים בהם בעל תו הנכה אינו נמצא ברכב או שהמלווה אינו מסיע אותו, אסורה להחנות בחנייה המיועדת לנכים, גם אם לרכב זה יש שיוך לתו נכה לרכב.


המלצתנו לעשות שימוש מושכל ואחראי ובהתאם לחוק ולהנחיות בכל הקשור לשימוש ברכב הנושא והמשויך לתג חנייה לנכה ולהציג את התג באופן בולט ברכב ע"י מתקן לתו נכה לרכב.

לרשותכם מאגר מידע שימושי וטפסים בכל הקשור לתו חנייה לנכה בקישור הבא

מתקן_לתו_נכה.jpg
bottom of page